Shadow

Salzburgerland investeert 100 miljoen in ski-infrastructuur

skiles-salzburgerland

Van een skipiste voor echte adrenalinejunkies, de langste funslope ter wereld, nieuwe hotels tot een supermoderne G-Link Bahn in Wagrain en een hele lijst met innovatieve attracties probeert de Oostenrijkse regio Salzburgerland in de winter van 2013 – 2014 opnieuw meer ( Nederlandse) wintersporters te trekken.

Salzburgerland verbetert skigebieden

In Oostenrijk is dit jaar 500 miljoen euro geïnvesteerd in verbetering van de skigebieden. Daarvan is 100 miljoen euro uitgegeven in Salzburgerland, waarvan ruim de helft, 69 miljoen, naar Ski Amade ging. Dat geld is onder meer gestoken in de aanleg van de G-Link, een spectaculaire nieuwe gondel in skigebied Wagrain in de Ski Amadé die de Grafenberg en de Grießenkareck met elkaar verbindt. De gondel zweeft op een bepaald moment 232 meter boven het dal. Geen lift voor mensen met skiliftangst dus. Andere noviteiten zijn de aanleg van de Black Mamba-piste op de Kitzsteinhorn in Kaprun, twee nieuwe skiliften in Alpendorf en nieuwe liften en een funpark op de Schmittenhohe in Zell am See.

Nieuwe hotels, luxueuze designchalets en bijzondere acties, zoals een tour met een pistenbully, zorgen ervoor dat ook dit jaar SalzburgerLand weer een toplocatie voor de wintersport is.

Stagnerend aanbod ombuigen

Ski Amadé is met 760 kilometer skipisten het grootste skigebied van Oostenrijk. “Ski Amadé is het eerste skigebied waar nagedacht werd hoe ze het stagnerend aanbod van wintersporters konden ombuigen”, vertelt Alfred Cossmann, directeur van het Oostenrijks Toeristenburo in Nederland tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam. Cossmann maakt zich geen zorgen over berichten van de ANVR dat het aantal wintersportboekingen bijna 12 procent lager ligt ten opzichte van een jaar geleden. “Een collega van de skivereniging zei me ‘Skiën is als een virus dat elk jaar de kop op steekt als de eerste sneeuw valt’.”

Nederland is na Oostenrijk en Duitsland voor Salzburgerland de op twee na belangrijkste markt, maar Nederlanders blijven met gemiddeld 5,6 dagen wel het langst, aldus Waltraud Paradeiser, marketingleider van Salzburgerland Tourismus.

Ski Comeback en Learn to Ski

Net als Tirol, dat nog altijd de meeste Nederlandse wintersporters trekt, richt Salzburgerland deze winter haar pijlen op twee doelgroepen: mensen die nog nooit op de latten gestaan hebben (Learn-to-ski-arrangementen) en mensen die al jaren niet meer geskied hebben, maar toch wel weer graag willen. (Ski Comeback). “We hebben samen met Holland International speciale voordelige pakketten samengesteld waarbij mensen in kleine groepen in drie dagen twee uur per dag skiles krijgen”, legt marketingdirecteur Andreas Winkelhofer uit. Tijdens die lessen wordt ook aandacht besteed aan veiligheid en comfortabel skiën. “We willen laten zien dat skiën veiliger en door nieuwe technologie ook makkelijker is geworden.”

Salzburgerland en gastronomie

Een andere sterke troef van het Salzburgerland is de gastronomie. Salzburgerland had al de Via Culinaria, zeven gastronomische routes. Ook negentien skihutten maken deel uit van de Via Culinaria.

Meer informatie op www.salzburgerland.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.